Uppiniskan Pelimannit

Kuvaus

Haapaveden legendaariset folk-kurssit ovat juurruttaneet 1980-luvulta saakka kelttiläisen, skandinaavisen ja suomalaisen kansanmusiikin poljentoa ja repertuaaria Pohjois-Pohjanmaalle, ja Uppiniskan pelimannit oli yksi kurssien ympärille syntyneistä kokoonpanoista. Yhtyeen oma, tinkimätön ja tunnistettava asenne perinnemusiikkiin löytyi 1990-luvun alussa, jolloin neljä viidestä soittajasta opiskeli Kaustisen musiikkilukiossa. Ohjelmistoon valittiin suomalaisia, enimmäkseen vanhemman perinnekerrostuman tanssisävelmiä: modaalisia polskia ja menuetteja, joiden yksinkertaiset melodiat antoivat uudempaan pelimannimusiikkiin verrattuna enemmän tilaa toisteiselle kehittelylle ja laveammille harmonioille. Nuorten Uppiniskan pelimannien taitavassa soitossa kuuluvat reilusti skandinaavisen, uuden kansanmusiikin ikoniset 90-luvun esikuvat Groupasta Ottopasuunaan, ja erityisesti riffi- ja bordunapohjaisesta puupuhallinsoinnista tuli Uppiniskojen tavaramerkki. Pelimannitorvisektiossa ja rytmiikassa kummittelee myös selvästi 90-luvun alun jatkuvien opiskelijajuhlien soundtrack, niin Jimi Tenorin kuin uusia yleisöjä silloin valloittaneen bilefunkin ja grungenkin vaikutus. Uppiniskojen ahkera keikkailu huipentui vuonna 1993 Ranskaan “L’Europe d’Art d’Art” -festareille ja se valittiin myös Kaustinen Folk Music Festivalin juhlayhtyeeksi. Noihin aikoihin tallennettiin Kaustisen pelimannitalon tuvassa myös nyt ensimmäistä kertaa julkaistava soittosessio. Muiden Uppiniskojen suunnattua lukion jälkeen muille aloille, viulisti Piia Kleemola jatkoi matkaansa suoraan skandifolkin eturiviin.