Kylillä Kuultua: Musiikkia Miehikkälän kyliltä

Kylillä Kuultua – Musiikkia Miehikkälän kyliltä on Saija Penttilän kotiseutuprojekti johon hän on kerännyt pelimannimusiikkia Miehikkälästä 1800-luvun loppupuolelta sekä 1900-luvun alkupuolelta. Yhtye soittaa näitä unholaan painuneita helmiä sekä avaa tarinoita niiden takaa. Levyllä soittavat: Aapo Nieminen – kitarat ja mandoliini Aino Kinnunen – viulu Aki Hietala – haitarit ja harmooni Kata Vuoristo – laulu Saija […]

Lue lisää…

Kesän anatomia

Alavutelaislähtöinen pitkän linjan pelimanni Heikki Korkeakoski esittelee mielenmaisemiaan ensimmäisellä soololevyllään "Kesän anatomia". Levyn tunnelmissa liikutaan herkkien akustisten melodioiden ja raskaiden sähkökitarariffien välimaastossa heleää mandoliinia unohtamatta – jokaiselle siis jotain. Seitsemän kitaravetoisen instrumentaalisen kappaleen lisäksi levyltä löytyy Henriikka Warmboldin tulkitsema "Oi muistatko vielä sen virren". Virressä kuullaan myös Heikin isän, Matti Korkeakosken pianonsoittoa. Lukuunottamatta virren vierailijoita […]

Lue lisää…

Kiertolaisia vol.2 digi-EP

NIKOLAI BLAD: KIERTOLAISIA VOL.2 LUOMAEP-2 Edellisellä albumillani oli kaksi kitarakappaletta ”välipaloina” laulujen joukossa. Nyt ajattelin tehdä näitä koko albumin. Jännä, miten sanaton musiikki antaa laajemmat assosiaatio- ja mielikuvamahdollisuudet. Mistä näiden sävelmieni kansamusiikki tai romanisävyt tulevat? Jostain alitajunnasta? Jotenkin tuntuu, että ne tulevat enemmän soittimesta kuin soittajasta. Tai ne ovat kitarassa. Ja tunteeni seuraavat perässä. Olisiko […]

Lue lisää…

Kaikenlaisiin yllätyksiin on syytä varautua

Neljännellä albumilla Tapio on ensimmäistä kertaa käyttänyt kansansoittimien ohella sähkökitaraa. Mutta niin kaupalliseksi hän ei ole heittäytynyt, että olisi sortunut synteettisiin ääniin. Kahdessa kappaleessa on laulu, laulajina Antinranta ja maalaisten kuoro. […]

Lue lisää…

Suomiklezmer 2

Sampo Lassila Narinkka –yhtyeen kolmas albumi on kiintymyksenosoitus Itä-Helsingille. Sen elämänmakuisille kaupunginosille, niiden tarinoille, luonnolle ja ihmisille. Näiden vastapainoksi, liittämään tämä uusi musiikki eurooppalaisen menneen maailman klezmerin historiavirtaan, sovitttui perinteisen klezmerohjelmiston kappaleita: kauniita, reheviä, osa jollain tasolla tähänkin aikaan kiinnittyviä. Itä-Helsinki on yhdistelmä karuutta ja kauneutta. Se ei ole se paremmin toimeentulevien ihmisten Helsinki, jota […]

Lue lisää…