Nuoria ja kuluneita

Kuvaus

ESKIMOCAN-CANIA ARGENTIINAN PUSTALLA Arvoisa kuulija, nyt on luvassa runollinen kierros laulaja-lauluntekijän maailmaan. Artistimme Nikolai Blad on valinnut reitin ja levyttänyt valikoiman laulujaan otsikolla ”Nuoria ja kuluneita”. Nimellä hän viittaa viittaa sydämiin avauskappaleessa ”Ylpeä ja viaton Lola”. ”Toisaalta”, Blad toteaa, ”uudella levylläni on omien laulujen(nuoria) joukossa myös pari 30-luvun argentiinalaista tangoa(kuluneita)”. Nikolai, joka itse myös tuotti CD:n, kohtelee kutakin laulua yksilönä. Tämä tuo levylle hämmästyttävän vaihtelun. Yhteinen nimittäjä onkin vain Bladin joustava ja särmikäs lauluääni, jota on sanottu myös ”kilpikonnan ääneksi”. Myös laulujen henkilökohtaisuus luo yhtenäisen vaikutelman eletystä ajanjaksosta. Soittajakaartiin kuuluu jo edellisen Blad-levyn luottomiehet basisti Tapani Varis ja mandolinisti Jarmo Romppanen. Pitkänlinjan avantgarde-jazzmuusikko Jorma Tapio auttoi sovitusten visioinnissa ja on joillakin raidoilla itsekin soittamassa, mm. urkuja. Lisäksi levyllä vierailevat viulistit Tuuli Helve ja Piia Kleemola, Kurt Lindblad pasuunassa, Björn B. Lindström rummuissa sekä kitaristit Jukka Orma ja Pasi Mäkelä. Nikolai Bladin itsensä akustinen kitaratyöskentely on energistä ja aina omintakeista. Pikantin lisän joihinkin sovituksiin luo vielä hänen soittamansa pieni consertiina-haitari. Levyn yleissaundia hahmotellessaan ääniteknikko Teemu Korpipää ja tuottaja Blad yksimielisesti päätyivät Lenin Karma Totalsound –studioon. Sitä voisi kutsua äänitystekniikan eläväksi museoksi. ”Siellä oli tekniikka jotenkin inhimillisempää,” Blad kertoo. ”Sen laitteiston puutteet ovat kaikkien tiedossa, eikä se niin äänekkäästi julista ylivertaisuuttaan tekniikan viimeisenä saavutuksena. Pikemminkin omaksuu rauhallisen palvelijan roolin.” Levy onkin todistus analogisen tekniikan käyttökelpoisuudesta ja luovasta yhdistämisestä uuteen. Lopullinen editointi ja masterointi kun suoritettiin digitaalisesti tietokoneella Sibelius-Akatemiassa.

Shortly in English

Eskimo –can-can in the Argentine night Wellcome on a frenzied tour to the world of the young and the worn-out. Our guide is singer-songwriter Nikolai Blad. Nuoria ja kuluneita(=young and worn-out) is Blad’s second CD. He treats each new song individually, thus creating an extremely varied collection. In common these songs have personal nature and Blad’s jagged voice, which has been characterized as ”turtle’s voice”. Nikolai Blad plays energetic and original acoustic guitar throughout. His consertina gives a piquant addition to the instrumentation. The band features two musicians from the previous Blad CD, namely Tapani Varis on the bass and Jarmo Romppanen on the mandolin. Jorma Tapio, an experienced avant-garde jazzman, gave his visions on the arrangements. He also played organ etc. on a couple of tracks. Other musicians are violinists Tuuli Helve and Piia Kleemola, Kurt Lindblad on the trombone, Björn B. Lindström on the drums and Jukka Orma and Pasi Mäkelä on the guitars. Blad has produced this CD himself. While sketching the overall sound with engineer Teemu Korpipää, they unanimously chose Lenin Karma Totalsound -studio. It is located in the labyrinthine basement of an old cable factory in Helsinki. You may call it a living museum of recording technology. “We found it cosy”, Blad explains. “The analog equipment has its apparent restrictions; it certainly doesn’t proclaim its superiority over previous generations. I feel it calming. Like the faithfull butler, only servant you can trust on during bad times.” Teemu Korpipää continues: ”It’s about combining the ancient and the latest technology. The final editing was possible only digitally, so we used Sibelius Academy’s computer.