Kuvaus
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen työ on osa Outi Pulkkisen taiteellista tohtorintutkintoa Sileän tilan laulu Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.
Kirjallisessa työssä avataan taiteellisen tutkinnon harjoitusmenetelmien kehittymistä ja harjoitusprosesseja, joiden kautta taiteellinen tutkimus tehtiin. Tutkimus keskittyi kokonaisvaltaisen improvisaation kehittämiseen ja suomalaiseen arkaaiseen musiikkiin, erityisesti runolauluun.
Kokonaisvaltaisen sooloimprovisaatiomenetelmän kehitystyössä tutkimuksen kohteita olivat esiintyjäntietoisuus, itseohjaus, lihas-, kuulo- ja tunnemuisti, ilmaisullisten elementtien yhteys toisiinsa sekä esityksellisyys.
Arkaaisen musiikin taiteellisen tutkimuksen tuloksia esitellään kolmessa artikkelissa. Ensimmäinen artikkeli käsittelee runonoppimismenetelmiä, toinen runolaulutarinoiden ja -sävelmien sekoittumista ja kolmas tietoisuuden tilan muutoksia arkaaisen musiikin esitystilanteessa.
Tutkinnon taiteellisena tuloksena syntyi CD-levy ja 23 soolo- ja ryhmäesitystä, joiden yhteiskesto oli 38 tuntia. Kokonaisvaltaista monitaiteellista improvisaatiota oli 13 tuntia, runolaulua, jouhikonsoittoa ja improvisaatiota yhdistäviä konsertteja 24 tuntia.
Tohtorintutkinnon lopputulema on taiteilija, joka kokee olevansa esiintyessään virheetön ja vapaa ilmaisemaan sen hetkistä olemustaan; muusikko, joka on laajentanut esityksellisen ilmaisunsa liikkeeseen ja puheeseen.
Kirjallinen työ esittelee myös tekijän taiteilijuuden kehittymisen lapsuudesta tohtoriopintojen alkuun. Kirjallisen työn monimediaisessa versiossa on nähtävissä ja kuultavissa video- ja äänitallenteita taiteellisten osioiden esityksistä.
Vapauden edellytyksenä on luopua yrittämisestä ja kuunnella itseä ja ympäristöä tässä hetkessä.
Työ löytyy http://ethesis.siba.fi
Tiivistelmä Kiitokset
Luettelo tutkinnon taiteellisista osioista
Luettelo kirjalliseen osioon sisältyvien artikkeleiden alkuperäisistä lähteistä
Videoluettelo
Ääniteluettelo
Miksi runolaulu?
Improvisaatio ja ääni-improvisaatio
Sileä tila
Kirjallisesta työstä
Lapsuuden ja kouluajan musisoinnista
Helsingin konservatoriossa
Sibelius-Akatemian opintoja ja samanaikaisia projekteja
Lauluopinnot
2-tutkinto
Yhtyeet
Improvisaatio ja ilmaisu
Ääni-improvisaatio, Laitinen ja Selander
Tunnemuisti ja Väänänen
Equus-näytelmä
Alexander-tekniikka, Lahdenperä ja mielikuvien yhdistäminen
Esittämisen muodot -kurssi
Kontakti-improvisaatiokurssi
Opettajana
Maisteriopintojen jälkeiset projektit
Intiimiä ajatustenlukua
Iki-Turso
Rumaryhmä
Kuvia hämärässä − maaginen kesäyö telakalla
Tuulisilta
Valoa korvalle
Ensikonsertti: Kynnyksillä
Paina nappia!
Aava
Enkelikonsertot
Hetkessä ja tuhansien takaa
Yövaellus Punkaharjun poukamiin ja omaan mieleen
Musiikin muisti: Kivikausi
Ensimmäinen osio: Kaksitoista runolaulumatkaa − sukellus vanhaan pitkään musiikkiin
Artikkeli 1: Kirjallisesta takaisin muistinvaraiseksi − runolaulun opiskelumenetelmistä
Kaksitoista runolaulumatkaa
Kaikki toisinnot yhdestä runosta
Oma versio ulkoa
Mitta haltuun
Monta versiota, käsinkirjoitustekniikka
Yliviivauskynätekniikka
Runojen yhdistely
Ulkoa opettelu ja visualisointi
Oppilaille opetettu helppo tie
Yhteenveto runon opiskelumenetelmistä
Lopuksi
Lähteet
Artikkeli 2: Kaksitoista runolaulumatkaa
Runoista ja niiden yhdistelystä
Vellamon neidon onginta
Runosävelmistä
Perinteisistä sävelmistä
Anni Tenisova
Omia sävelmiä
Sävelmien sekoittuminen ja runolaulun olemus
Laulumailta
Kirjallisuus
Artikkeli 3: Muusikko kuplassa
Mikä on taiteilijuuteni tehtävä?
Miksi runolaulu ja vanha jouhikkoperinne?
Jatko-opinnoista
Konserttisarjan tavoitteista
Konserttien ulkoisista olosuhteista
Silmät kiinni
Konserttien alun improvisaatiosta
Runolaulu- ja jouhikko-osuus
Johdatus kuplaan
Konserttisarjan alkupuolen ongelmia
Pohdiskelu tuottaa tulosta
Ekstaasi, haltioituminen, flow, läsnä oleva hetki, sisäisen seesteisyyden tila, nirvana
Tiedostamattoman tiedostaminen
Muita tuloksia
Lähteet
Jouhikon osuus konserttisarjassa
Toinen osio: Neljä vapaata naista − ääni ja liike ryhmässä
Suunnitelma ja työryhmä
Harjoitukset
Harjoitteleminen ja harjoittaminen
Etukäteisajatuksia esityksistä ja ajatuksia improvisaatiosta
Oivalluksia
Kolmas osio: And All the Paths Ended − ihmisäänisoololevy
Neljäs osio: TEKO − tutkielma muutoksesta − kokonaisvaltaisen sooloimprovisaatiomenetelmän kehittyminen
Johdanto harjoitteluprosessiin
Sooloimprovisaation harjoittelu alkaa
Esityksellisyydestä
Videon kautta huomioita
Soilen tunneilla
Kokonaisvaltaisuus ja tunne
Ydinkysymyksiä
Tukanleikkuu
Viides osio: Improvisaatiofestivaali Outi Pulkkinen − vapaita monitaiteellisia soolo- ja ryhmäimprovisaatioita
Lautakuntateksti
Esittely / tiedote
Ohjelma
Taiteilijaesittelyt
Tarkoitus suhteessa jatkotutkintooni
Miksi juuri nämä taiteilijat / yhteydet välillämme
Käytännön valmisteluja
Taiteellisesta työskentelystä
Viimeisiä valmisteluita
Vaipuminen runolauluun
Virheettömyys
Vapaa improvisaatio
Kokonaisvaltainen sooloimprovisaatiomenetelmä