Piirpauke: Juju

Kuvaus

PIIRPAUKE: Juju
Rockadillo Records ZENCD 2167 Virallinen julkaisupäivä: 27.10.2017

PIIRPAUKE: Sakari Kukko (huilut ja saksofonit, piano), Nicolas Rehn (kitarat), Eerik Siikasaari (basso),
Ismaila Sane (perkussiot) ja Rami Eskelinen (rummut) sekä: Mika Mylläri (trumpetti) ja Meissa Niang (laulu)

Juju on hienoa jatkoa viime vuosien Piirpauke-albumeille Koli ja Ilo, jotka menestyivät paitsi kotimaassa, myös
maailmalla. Koli nousi jopa Euroopan maailmanmusiikkisoittolistan WMCE:n ykköseksi vuonna 2010. Yhtyeen
peruskokoonpano on säilynyt samana jo lähes seitsemän vuotta. Albumin tuottaja ja ainoa alkuperäisjäsen Sakari
Kukko, jonka elämänkertakirja Kaiken maailman pelimanni ilmestyi juuri, kertoo alla Jujun kappaleista.

– Tällä levyllä on musiikkia säveltäjiltä, jotka tekivät maailmanmusiikkia omana aikanaan – jopa 300 vuotta
sitten. Kaikki musiikki perustuu kansanmusiikkiin, ja kun ranskalainen barokkisäveltäjä Rameau teki oopperan
Les Indes Galantes 1700-luvun alkupuoliskolla, se lienee jo maailmanmusiikkia, Sakari Kukko sanoo.
– Sibeliuksella ja Kuulalla on usein selviä espanjalaisvaikutetteita – Keski-Euroopasta, naapurimaista ja
kotimaisesta kansanmusiikista puhumattakaan. Erik Satiella löytyy elementtejä mm. arabimusiikista ja Chopin
käytti oman musiikkinsa rakennusaineena muutakin kuin synnyinmaansa Puolan perinnemusiikkia.

1. Doina pour Marie (Sakari Kukko) Piirpauke palaa lähtöruutuun, sillä sain herätyksen kuunneltuani
romanialaisen puisen sopraanosaksofonin – nimeltään taragot – taiturin ja fantastisen perinneyhtyeen soittoa
Kööpenhaminassa vuonna 1974. Tämä sävellys on omani, mutta se edustaa samaa romanialaista doina-tyyliä
kuin ensimmäisen Piirpauke-albumin avausraita Kuunnousu.
2. Marie Poale Ciurate (trad./ Romania) Perinnesävelmä samasta aarrearkusta. Polyrytminen groove vie lopulta
Etelä-Afrikkaan.
3. Harpunsoittaja (Jean Sibelius) Kuuluu flamenco-harmonioineen ja kora- tai kannelmaisine sävelkulkuineen
sarjaan mittatilaustyönä Piirpaukelle räätälöity.
4. Gnossienne No. 4 (Erik Satie) Satien musiikki on usein modaalista, mutta erikoisilla sävellajivaihdoksilla ja
muilla yllätyksillä ryyditettyä. Luontevia uusia ulottuvuuksia Piirpauke-paletissa…
5. Juju Gnossienne No. 5 (Erik Satie) Tämä sävellys löytyi YLE Radio 1:n ohjelmasta Välilevyjä. Kuuntelin sitä
autoradiosta matkalla Kuhmoon työhuoneelleni, tulostin perillä partituurit ja aloin varioida niitä. Gnossiennet ja
Jujut toteutuvat joka esityksessä omalla tavallaan – siis Satien hengessä.
6. Pol-Ska (trad. / Toivo Kuula) Toivo Kuulan näkemys polskasta Piirpauke-sovituksena. Tapahtumarikas matka
Suomesta Jamaikalle – ja jälleen uusi genre.
7. Paimenet (Sakari Kukko - Toivo Kuula) Kuulan harmoniat ja melodiat ovat usein puhdasta flamencoa. Tässä
on lähtökohtana Kuulan laulu Lauantai-ilta.
8. Rauhanpiippu (Jean-Philippe Rameau) Maailmanmusiikkia barokin ajalta. Tyylilaji siis baRock, ja sävelmä on
Pohjois-Amerikan intiaanien musiikin innoittama.
9. Valse sept minutes (Frederic Chopin) Minuuttivalssi kestää nyt seitsemän minuuttia! Chopinillakin oli
flamenco- ja jopa arabivaikutteita. Arvasiko Chopin tekevänsä tällaisen mittatilaustyön Piirpaukelle?
Juju äänitettiin Raaseporissa Villa Vikanissa, missä Suomen musiikin historia on läsnä harvinaisella tavalla:
Martin Wegeliuksen aikoinaan rakennuttamassa huvilassa ovat asustaneet, lomiaan viettäneet ja musisoineet
lukemattomat mestarit Sibeliuksesta Einojuhani Rautavaaraan.