Kuvaus
Kuinka Svängismi yhdistyy Sibeliuksen ikonisiin sävellyksiin?
Vuonna 2010 huuliharppukvartetti Sväng teki tilaustyönä Ranskaan konserttisarjan ”Sväng plays Chopin”. La Folle Journée -festivaalilla tehdyn 14 konsertin kiertueen klassinen yleisö oli sekä innoissaan että hämillään.
Tuolloin jäi itämään ajatus, että jonain päivänä Sväng vielä soittaa omaa kansallissäveltäjäämme Sibeliusta. Sibeliuksen juhlavuosi tarjosi oivan hetken toteuttaa pitkäaikainen haave, joka osoittautui myös valtavaksi haasteeksi: kuinka sovittaa suomalaisten tuntemat ikoniset orkesteriteokset neljälle huuliharpulle? Sväng ei halunnut tehdä yksinkertaistuksia, hittipotpuria tai musiikillista vitsiä, vaan tuoda kuuluviin uuden sointivärin, mahdollisuuden, jota Sibelius ei voinut kuvitella.
Chopinin sovittaminen oli ”vain” pianopartituurin avaamista, mutta nyt olivat kyseessä suuret orkesteriteokset: Karelia-sarja, Lemminkäisen kotiinpaluu, Andante festivo… Svängin muusikko-säveltäjät Eero Grundström ja Jouko Kyhälä tarttuivat partituureihin innolla mutta jännittyneinä: Svängaako Sibelius?
Lopulta Sväng löysi teoksista aimo annoksen pelimannihenkeä, ja Sväng sai Sibeliuksen kuulostamaan omaltaan.
Sväng plays Sibelius -levy julkaistiin Suomessa 2.12.2015 Musiikkitalon konsertin yhteydessä. Julkaisuun liittyi kotimaan kiertue konsertteineen Helsingin musiikkitalossa ja Lahden Sibelius-talossa, Laukaalla, Eurassa ja Seinäjoella. Ensiesityksensä Svängin Sibelius-tulkinnat saivat viime kesäkuussa Haapavesi folkin yhteydessä yhteistyössä Haapaveden kamariorkesterin kanssa, minkä jälkeen Sibeliusta on esitetty jo Itävallassa, Saksassa, Belgiassa, Ruotsissa ja Norjassa. Tammikuussa vuorossa on Japani.