Ulitan kävely & Asikongaun – 11 hetkeä | Ulita’s Walk & Asikongaun – 11 moments

Kuvaus

ULITAN KÄVELY sooloviululle on omistettu nivhi-vanhus Ulitalle, joka tapasin ensi kertaa kenttämatkallani Sahaliniin vuonna 2004. Sen pääteemana on Ulitan laulumotiivi, ns. kävelyteema, joka kulkee läpi koko kappaleen. Rakenne jäljittelee nivkhien maailmankuvaa, jossa elämä jakautuu kolmeen jaksoon, elämään maan päällä, maan alla, jossa se kestää pitempään ja jossa kaikki asiat ovat päinvastoin ja josta elollinen olento nouse ylämaailmaan palaten taas takaisin maan päälle. ASIKONGAUN – 11 HETKEÄ kanteleelle ja viululle pohjautuu jupikvanhus Asikongaunin 11 lyhyeen lauluun, jotka ovat muodoltaan miniatyyrisiä kokonaisuuksia, ikään kuin jakautumattomia yksisoluisia olioita, joiden sisällä mikään ääni ei ole olemassa ilman vieressä olevaa ääntä. Laulun motiivi on koko laulu kokonaisuudessaan, jossa kukin asia sanotaan vain kerran, eikä koskaan uudestaan.

Shortly in English

in Ulita’s Walk for violin solo the main theme is Ulita’s song, a “walking theme”, which appears throughout the work. The structure imitates the world view of the Nivkhs, where life is divided into three parts: life on earth, life in the underworld (where everything is the opposite). From the depths of the earth a living creature eventually ascends to the third and upper world amongst the spirits and birds, and from there returns back to earth. Asikongaun – 11 moments for violin and kantele is based on the Yupik Elder, Asikongaun’s 11 short songs. They are miniatures, almost like invisible single-celled beings in which no sound exists without the sound next to it. The entire song is the motif of the song, whereby everything is said only once, without repetition.