Basso ostinati per lo jouhikko – Renessanssin variaatioita kansanmusiikissa

Kuvaus

Jouhikkotaituri Ilkka Heinosen toinen jatkotutkintokonsertti.

Mikä yhdistää renessanssin ajan viola da gamban soittajaa sekä 1800-luvun karjalaista jouhikonsoittajaa? Kahteen jousisoittimeen liittyvien yhtäläisyyksien lisäksi molempien soittajien oletettiin kykenevän improvisoimaan aikansa hittisävelmiin pohjautuen.

Jouhikkotaituri Ilkka Heinonen tutkii toisessa jatkotutkintokonsertissaan, kuinka renessanssin variointikäytännöt yhdistyvät karjalaisen jouhikkomusiikin muuntelutapoihin. Basso ostinatoihin pohjautuvat sävellykset 1500-luvulta saavat konsertissa kansanomaisemman asun: jouhikonsoittajien sävelmät muotoutuvat diminuutioiksi ja ricercareiksi tai uppoavat renessanssin hittibassokulkujen virtaan.

Ilkka Heinonen, jouhikko, laulu

Marianna Henriksson, cembalo, urut

Jarmo Julkunen, luuttu, barokkikitara

Louna Hosia, viola da gamba