Kuvaus
Carl Knif Companyn Kaksivärinen fuuga ja Tanssiteatteri Tsuumin Poiju palaavat näyttämölle yhteisillassa, jossa juhlitaan tanssin ja musiikin risteyskohtia. KAKSIVÄRINEN FUUGA Liikkeellinen tutkielma musiikin ja tanssin ikiaikaisesta suhteesta. Musiikin antaman tunnelman ja muodon kanssa leikittelevä Kaksivärinen fuuga (2020) on tanssiesitys, jossa Carl Knifin tanssilliset ja improvisaatioon perustuvat menetelmät kohtaavat Dmitri Šostakovitšin musiikin, jonka preludien ja fuugien eksakti muotokieli törmäytetään tanssijoiden rikkaasti rönsyilevään ilmaisuun. ”Arvoituksellinen mutta omassa maailmassaan looginen Kaksivärinen fuuga on harvinainen yhdistelmä äärimmäistä viileyttä ja totaalista villeyttä. Se yllättää katsojan jatkuvasti, mutta kun se on ohi, mikään ei olisi voinut olla toisin.” – Henna Raatikainen, Liikekieli.com POIJU Tanssi jatkaa siitä, mihin laulun sanat loppuvat, ja liike kertoo tarinaa universaalista tunteesta. Poiju (2019) on näyttämöllistetty retriitti, joka on kummunnut vanhan iskelmän ja kansansävelmien yhtymäkohdista ja sulattanut ne moderniksi näyttämöteokseksi. Poiju kuvaa ohikiitäviä lyhyitä runollisia hetkiä musiikin ja tanssin avulla. Teos on pieni fresco kohtaamisista, muistoista, nostalgiasta ja syksystä. Lauluissa kuulemme ja aistimme toisaalta syvän kaipauksen, toisaalta jonkinlaisen toivon, ilon ja rakkauden olemassaoloon. Poiju nimenä sisältää ajatuksen siitä, että ihminen luonnostaan kaipaa jotain, johon tarttua ja kiinnittyä, ja näin nimi kuvastaa koko teoksen lähtöajatusta. Poiju maalaa elävän taulun ihmisen ensimmäisen syntymähuudon ja viimeisen katseen välillä.
Shortly in English
Carl Knif Company’s Fugue in Two Colors and Tsuumi Dance Theatre’s Poiju return to the stage during a joint evening that celebrates the intersections between music and dance.
Kort på Svenska
Carl Knif Companys Fuga i två färger och Dansteater Tsuumis Poiju återvänder till scenen under en gemensam kväll som firar musikens och dansens skärningspunkter. Fuga i två färger är en studie i musikens och dansens uråldriga förhållande, medan Poiju smälter samman gamla tiders folksånger och folkmelodier till ett modernt sceniskt verk.