Kuvaus
Levy koostuu vahvasta soitannasta sekä näkemyksellisestä ja saundeiltaan rikkaasta tulkinnasta niin perinteisistä sävelmistä kuin tilaussävellyksistä. Miespelimannien soitteista naisten tulkintoihin Nyt julkaistavalle albumilleen duo on sovittanut sävelmiä muun muassa keskisuomalaisten viulupelimannien ohjelmistoista. Historiallisesti arkistotallenteille, ei ole tallennettu kovin monia naisinstrumentalisteja ja esimerkiksi tallennetuista viulisteista suurin osa on miehiä. Duon versioimana nämä miesten tallenteille soittamat sävelmät muuttuvat eläväksi – tämän päivän perinteeksi naisten soittamana. Duo on levylleen poiminut sävelmistöä nuottikokoelmista sekä Emilian mittavan arkistotyön löydöksistä keskisuomalaisista soivista arkistoista: “Sävelmiä etsiessä soitamme niitä läpi ja tunnustelemme minkä sävelmän sielu puhuttelee meitä juuri sillä hetkellä. Usein sovitukset lähtevät osuvien biisien kohdalla muotoutumaan kuin itsestään. Toisinaan taas sävelmät saattavat odottaa useamman vuodenkin ennen kuin oikea näkökulma löytyy. Hienoimpia ovat ne hetket kun sovituksia työstäessä viulujen sointi muuttuu kokonaisuudeksi ja musiikki soljuu ja vie eteenpäin.” Yhtyeelle erilaisten tulkintojen etsiminen merkitsee taiteellisesti kiinnostavaa näkökulmaa ja mahdollisuutta tuoda esiin myös arkistojen hiljaisuuksia eli lähteitä joita on tietyn ajan kulttuurin tai rajauksen vuoksi jätetty tallentamatta tai ne ovat muuten jääneet piiloon. Käytännössä viulistit jatkavat perinnettä siitä mihin se on arkistotallenteiden äänityshetkellä päättynyt. Levyn nimikappale ‘Toisjalkainen’ on nimetty viitasaarelaisen pelimannin ja räätälin Akseli Raatikaisen itsestään käyttämän nimityksen mukaan: Huhupuheiden mukaan Raatikainen joutui aikanaan kaustislaisen viulupelimannin yliajamaksi Kokkolassa ja menetti tapaturman johdosta toisen jalkansa. Aikanaan vakavan tapaturman voi tänä päivänä nähdä jopa hullunkurisena, ja voi vain toivoa että onnettomuus oli vahinko eikä mikään viulupelimannien välisen kilpailuvietin aikaansaannosta! Tilaussävellyksiä arkistojen aarteiden rinnalle Omien sovitusten lisäksi levyltä löytyy myös kaksi duon tilaamaa sävellystä, jotka molemmat ovat syntyneet kulttuurialaa kurittaneen pandemian inspiroimana: ‘Sometimes It Snows In Spring’ -teoksen on yhtyeelle säveltänyt itsekin loistava amerikkalaisviulisti ja rytmisen viulunsoiton eli choppauksen taituri Casey Driessen, joka oli pandemian alkaessa vierailulla Suomessa. Jäätyään jumiin eristyksiin suomalaiselle maaseudulle Driessen sävelsi yllättävästä lumentulosta ja villisti vaihtelevista sääoloista vaikuttuneen teoksen duolle. Haitaritaiteilija Teija Niku taas sävelsi Suville ja Emilialle kaksiosaisen, pandemiaa leikkisästi nimessään mukailevan Balkanodemia-teoksen, joka sisältää balkanmusiikin sävelmaailmaa ja rytmiikkaa. Molemmissa teoksissa duo pääsee hyödyntämään monipuolista maailmanmusiikin tuntemustaan ja rikasta viulismiaan. Yhtyeen ‘Toisjalkainen’-levyn julkaisee saksalainen levy-yhtiö Nordic Notes.
Shortly in English
The record offers powerful playing and visionary interpretations of both traditional tunes and commission compositions combined with the duo’s rich and unique sound. Insightful interpretations of archival recordings For their new album, the Finnish folk duo has arranged traditional tunes from the repertoires of fiddlers from Central Finland. Very few women instrumentalists were among the folk musicians recorded to the archives in the 20th century and for example most of the recorded folk fiddlers were men. In the duo’s music these tunes played by men come alive as today’s living tradition – now played by women. The tunes on the album are selections from the Finnish sheet music collection as well as discoveries from Emilia’s formidable work in the music archives from Central Finland: “When we look for tunes, we play them through and try to feel out which musical spirit calls out to us in the moment. Often new arrangements begin to form as if by themselves when a tune falls into place. Other times, it might take years to find the right perspective on the music. The best moments are when we work on the arrangement, the sounds of the fiddles intertwine, and the music’s flow begins to carry us forward.” Finding different interpretations means artistically interesting perspectives for the two musicians. It is an opportunity to uncover archival silences, sources that have been unrecorded or obscured because of the cultural policies or definitions of a certain time in history. In practice, the fiddlers carry on the folk tradition from where it ended when the tunes were recorded in the archives. The title song ‘Toisjalkainen’ was named after the nickname the fiddler and tailor Akseli Raatikainen gave himself. According to rumours, Raatikainen was once run over by a fiddler from Kaustinen in the town of Kokkola, which led him to lose one of his legs. Although it might seem even a bit comical nowadays, the accident was severe in its time. One can only hope it was unintentional and not the result of fiddler rivalry gone awry! The commission compositions on the album In addition to original arrangements, the album includes two commission compositions, both inspired by the pandemic that crippled the cultural industries. ‘Sometimes It Snows In Spring’ was composed by the brilliant American fiddler Casey Driessen. The expert in chopping, percussive playing of the fiddle, was visiting Finland when the pandemic hit. Finding himself stranded in the Finnish countryside, Driessen composed a piece for the duo about the surprising snowstorms and wildly fluctuating weather conditions. The accordionist Teija Niku composed the two-part piece ‘Balkanodemia’, the title a playful reference to the pandemic, that incorporated the melodic and rhythmic styles of Balkan music. In both pieces, the duo is able to use their wide range of world music knowledge and impressive fiddle playing skills. The album Toisjalkainen is released by the German record label Nordic Notes.