Johanna Sauramäki on tullut nykykansanmusiikin piireissä tutuksi useiden eturivin artistien väsymättömänä agenttina, mutta hänellä on jatkuvasti monta rautaa tulessa. Musiikkiagentuurin lisäksi hän pyörittää myös kahvila Saurahuonetta Helsingin Käpylässä ja aina tuntuu olevan uusia ideoita kytemässä.
Alkuperäiseltä ammatiltaan Johanna Sauramäki on graafikko, mutta musiikki on aina ollut suuri intohimo ja hän laulaa itse aktiivisesti muun muassa Philomela-kuorossa. Musiikkiagentuurin hän perusti melko impulsiivisesti koettuaan Inarissa Niillas Holmberg ja Roope Mäenpää -duon esiintymisen.
– Se oli täysin käänteentekevä, hienoin musiikkikokemus ikinä! Sen voimalla pistin uusiksi koko elämäni.
Pitihän koko maailmalle kertoa että tällaisia muusikoita on olemassa! Samalla linjalla työ on jatkunut, Johanna Sauramäki ja hänen perustamansa agentuuri on ollut aktiivisesti mukana tuomassa hienoja artisteja sekä suomalaisten että koko maailman tietoisuuteen.
Pitkäaikaisimpia yhteistyökumppaneit on Tuuletar-yhtye, joka vietti viime vuonna 10-vuotisjuhliaan. Yhtye julkaisi juhlavuonna ensimmäisen nuottikirjansa, ja seuraava levykin on jo purkitettu. Neljän laulajan a cappella -yhtye on kiertänyt maailmaa hyvinkin aktiivisesti, joulukuussa he esiintyivät Kanadassa, tammikuussa ohjelmassa oli pitkä Chilen kiertue, missä Sauramäki oli mukana kiertuemanagerina.
– Loppukevät Tuulettaren kalenteri on ihan täynnä Pohjoismaiden kiertueita, ja sen jälkeen yhtye jää vuoden tauolle. Kymmenen vuotta on nyt tehty tätä työtä hyvinkin aktiivisesti, yhtye ansaitsee pienen tauon.
Hiljaa hyvää tulee
Musiikkiagentuuri alkoi intohimosta ja intohimo loistaa edelleen Johanna Sauramäen tekemisistä läpi.
– En osaa tehdä tätä niin, että tässä on nyt minulle bisnes. Mä osaan vaan lähteä viemään jotain omasta mielestäni saatanan hienoa, silloin osaan puhua sen puolesta.
Monet Sauramäen edustamat artistit ovat olleet hänelle itselleen täräyttäviä kokemuksia. Joskus ihmisen kanssa on tehty töitä vuosikausia ennen kuin ura lähtee lentoon. Esimerkiksi Elsi Sloania Sauramäki on edustanut siitä asti kun tämä oli 16-vuotias.
– Elsi on ollut koko ajan aivan erityinen ympäristön havainnoitsija ja tekstintekijä. Olen ajatellut. että hiljaa hyvä tulee, ja halunnut varjella ihmistä, jotta hän löytää itse tapansa tehdä.
Ja juuri nyt Elsi Sloanin ura onkin hienossa nosteessa, kun hän on niittänyt nimeä myös näyttelijänä ja nähty mm. Sydänpeto-elokuvan pääroolissa, mistä on nyt Jussi-ehdokkaana. Elsin ensimmäistä albumia juhlitaan Helsingin GLivelabissa 24.2.
Saura Booking Agency edustaa monia johtavia nykykansanmusiikin nimiä kuten Okra Playground, Vildá, Solju, Pauanne, Maija Kauhanen, Päivi Hirvonen ja Vimma, mutta genrekattaus on laaja ja ennakkoluuloton. Mainittakoon, että kolme agentuurin edustamista artisteista ovat tänä vuonna Emma-ehdokkaina.
Tallissa on myös nimiä naapurimaista kuten virolaiset Puuluup ja Trad.Attack!. Uusimpien kiinnitysten joukossa uumajansaamelainen Katarina Barruk, joka vierailee Suomessa saamelaisten kansallispäivän yhteydessä, esiintyen Ivalossa, Tampereella ja Espoon Sellosalissa.
– Uumajansaame on katoava kieli, yhdessä vaiheessa sitä puhui vain 20 ihmistä. Sillä kielellä Katarina tekee musiikkia – ja juuri sillä tunteella mitä meidän agentuurissa arvostetaan, pureskellen omat traditiot vähän uuteen muotoon, uusille sukupolville ja yleisöille.
Livekeikka on A ja O
Musiikkivientitapahtumissa Johanna Sauramäki on ollut viimeisen kymmenen vuoden ajan tuttu näky. Koronapandemia varjosti tätä toimintaa pitkäksi aikaa, mutta syksyllä 2022 kuviot alkoivat pikku hiljaa pyörimään vanhaan malliin.
– Koen itse, että omien artistien myyminen on palautunut ennalleen. Tietysti sotatilanne haittaa, mutta ei hirveän paljon.
Korona-aikana virtuaalitapahtumat olivat jonkinlainen henkireikä sekä artisteille että muille alan ihmisille, vaikka niihin myös väsyttiin. Sauramäki järjesti omille artisteille striimattuja keikkoja intiimistä kahvilastaan.
– Kyllä niiden lähettäminen maailmalle tuntui merkittävältä sekä itselle että artisteille. Yritettiin tehdä niistä hiukan olohuoneen omaisia, eli mukana oli sekä keskustelua että musiikkia.
Livekeikka on kuitenkin edelleen agentille kaiken A ja O.
– En ryhdy tekemään töitä artistin kanssa ennen kuin näen livekeikan, siinä näkee kaikki pienetkin vivahteet.
Sauramäen yritys on myös ottanut musiikkiviennin ohjia omiin käsiinsä. Marraskuussa se järjesti oman vientitapahtumansa Saura Exp. 20 suomalaista ja eurooppalaista alan ammattilaista tuotiin Suomeen ja Helsingin Käpylään tutustumaan agentuurin edustamiin artisteihin, vähän samaan tyyliin kuin Music Finlandin järjestämät Arctic Paradise -tapahtumat aikoinaan.
Pistokeikat pois
Johanna Sauramäki on puhunut ympäristöasioiden puolesta musiikkivientikuvioissa jo kauan, ja hänestä tuntuu vihdoin siltä, että keskustelu laajenee ja etenee.
– Minulla on aina ollut valtava kunnioitus luontoa ja maapalloa kohtaan. Luonnon ja sen monimuotoisuuden säilyttäminen on asia, jota haluan työssäni edistää.
Yksi sydäntä lähellä oleva aihe on ollut pistokeikkojen vähentäminen.
– Kun monen hengen bändi lentää Eurooppaan tekemään yhden keikan ja sitten lentää takaisin, on se tänä päivänä järjetöntä. Edelleen valitettavan monet ostajat haluavat artistin yksinoikeudella maahansa.
Silloin sopimukseen kirjataan ehto siitä, ettei artistilla saa olla toista esiintymistä esimerkiksi 700 kilometrin säteellä kolmeen kuukauteen. Tällaisia sopimuksia vastaan Johanna Sauramäki taistelee, vaikka se on agentille aina riski. Taistelu alkaa pikku hiljaa saavuttaa tulosta.
– Kaikkialla käydään nyt merkittäviä keskusteluja. On upea asia, että monen promoottorin asenne pistokeikkoihin on alkanut muuttua.
Ympäristöasiat on tuotu viime aikoina aktiivisesti esille alan seminaareissa ja paneelikeskusteluissa. MARS, Tallinn Music Week, Musiikki ja media, European Folk Network, Iceland Airwaves, ja niin edelleen, Sauramäki luettelee.
Tove Djupsjöbacka
Artikkelin pääkuva: Elsi Sloan © Anne-Maria Saario
Tämä artikkeli on osa Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskuksen (KEK) KamuKanta kaikuu! -juttusarjaa.
Kort på Svenska
Tradition med ett kryddmått nytt utgör kärnan i Johanna Sauramäkis verksamhet – miljöfrågor lyfts fram i musikexporten
Johanna Sauramäki är en bekant syn i nutida folkmusikkretsar som en energisk agent för flera framstående artister, men hon har ständigt många järn i elden. Förutom sin musikagentur driver hon kaféet Saurahuone i Kottby i Helsingfors och tycks ständigt ha nya idéer groende.
Grafiker är Johanna Sauramäkis ursprungliga yrke, men musiken har alltid varit hennes stora passion och hon sjunger själv aktivt t.ex. i Philomela-kören. Sin musikagentur grundade hon rätt så impulsivt efter att ha upplevt ett uppträdande i Enare med Niillas Holmberg och Roope Mäenpää-duo.
– Det var en vändpunkt, den finaste musikupplevelsen någonsin! Den gav mig kraft att göra om mitt liv totalt.
Någon måste ju berätta för hela världen att sådana här musiker existerar! Och arbetet har fortsatt på samma linje, Johanna Sauramäki och agenturen hon grundat har aktivt varit med om att presentera fina artister såväl i Finland som i hela världen.
Till hennes långvarigaste samarbetspartners hör Tuuletar-ensemblen, som i fjol firade sitt 10-årsjubileum. A cappella-gruppen som består av fyra sångare har turnerat väldigt aktivt i världen, i december uppträdde de i Kanada. I januari var det dags för en lång turné i Chile, där Sauramäki var med som turnémanager.
– Resten av våren är Tuuletars kalender full av Nordenturnéer, och efter det tar gruppen ett års paus. Efter tio år av aktivt arbete har de förtjänat en liten paus.
Det får ta sin tid
Musikagenturen föddes ur passion och passionen skiner fortfarande igenom i allt Johanna Sauramäki gör.
– Jag klarar inte av att tänka på det här som min business. Jag kan bara representera sådant jag tycker är helvetes bra, då kan jag tala för det.
Många av de artister Sauramäki representerar har varit omvälvande musikupplevelser för henne själv. Ibland har samarbetet pågått i åratal innan det fått fart. Till exempel har Sauramäki representerat Elsi Sloan ända sedan artisten var 16 år gammal.
– Elsi har hela tiden varit något alldeles extra som miljöiakttagare och textskribent. Jag har tänkt att saker får ta sin tid och velat se till att människan får hitta sitt eget sätt att göra saker.
Och just nu är Elsi Sloans karriär starkt på uppgång, då hen gjort sig ett namn även som skådespelare och bland annat spelat huvudrollen i filmen Sydänpeto, en roll hon också är Jussi-nominerad för. Elsis första album firas på GLivelab i Helsingfors 24.2.
Saura Booking Agency representerar många av de ledande namnen inom nutida folkmusik, bland dem Okra Playground, Vildá, Solju, Pauanne, Maija Kauhanen, Päivi Hirvonen och Vimma, men genreupplägget är brett och fördomsfritt. I år är hela tre av agenturens artister nominerade för Emmapriser.
I stallet ingår också artister från grannländerna såsom estniska Puuluup och Trad.Attack!. Till de nyare namnen hör Umeåsamiska Katarina Barruk, som uppträder i Finland i år i samband med samernas nationaldag – i Ivalo, Tammerfors och Esbo (Sellosalen).
– Umeåsamiskan är ett utdöende språk, i ett skede var det endast 20 människor som talade det. Och Katarina skapar musik på detta språk, med precis den känsla vår agentur står för – den egna traditionen tuggas i en aningen ny form, för att serveras för nya generationer och ny publik.
Livekonserter är A och O
Vid musikexportevenemang har Johanna Sauramäki synats flitit under de senaste too åren. Coronapandemin lät en djup skugga falla över denna verksamhet, men hösten 2022 börjar allt komma igång igen.
– Jag upplever att försäljningen av mina artister i stort sett löper som förr. Givetvis skadar krigssituationen en del, men inte fruktansvärt mycket.
Under coronatiden blev virtuella evenemang ett slags andningshål för både artister och andra i branschen, men folk tröttnade också fort på dem. Sauramäki arrangerade själv strömmade konserter för sina egna artister från sitt intima kafé.
– Visst kändes det betydelsefullt att sända konserter ut i världen, både för mig och för artisterna. Vi försökte skapa en vardagsrumsartad stämning med både diskussioner och musik.
Livekonserter är ändå fortfarande A och O för agenten.
– Jag inleder inget artistsamarbete innan jag sett en livekonsert, i den situationen förmedlas hela sprektret av nyanser.
Sauramäkis företag har också ordnat musikexportevenemang själv. I november bjöd man in 20 finländska och europeiska branschproffs till det egna exportevenemanget Saura Exp. I Kottby, Helsingfors, fick dessa sedan bekanta sig med agenturens artister, lite i samma stil som de Arctic Paradise-evenemang Music Finland tidigare ordnat.
Färre enskilda konserter
Johanna Sauramäki har redan länge fört fram miljöfrågor i musikexportsammanhang och äntligen känns det som om diskussionen breddats och fördjupats.
– Jag har alltid haft en otroligt stor respekt för naturen och jordklotet. Att bevara naturen och dess mångfald är någonting jag verkligen vill främja i mitt arbete.
En hjärtefråga är att minska på mängden enskilda strökonserter.
– Att ett band med många personer flyger till Europa för ett enda uppträdande och sedan flyger tillbaka, det är vansinnigt i dag. Men tyvärr vill fortfarande många köpare få ensamrätt på artisten i sitt land.
Då innehåller kontraktet en klausul om att artisten inte får ge andra konserter till exempel inom en radie på 700 kilometer inom tre månader. Johanna Sauramäki kämpar emot denna form av kontrakt, även om det alltid är en risk som agent. Så småningom börjar kampen bära frukt.
– Överallt förs betydande diskussioner just nu kring dessa frågor, och det är fantastiskt att många promotorer börjar ändra åsikt.
Miljöfrågor har funnits med på sistone i flera seminarier och paneldiskussioner. MARS, Tallinn Music Week, Musiikki ja media, European Folk Network, Iceland Airwaves, och så vidare, räknar Sauramäki upp.
Tove Djupsjöbacka
Huvudbild av artikeln: Elsi Sloan © Anne-Maria Saario
Den här artikeln är en del av Centralen för främjande av Folkmusik och Folkdans r.f. (CEFF) KamuKanta kaikuu! artikelserie.