Frigg

Yleiskuvaus

Uusi vuosituhat ottaa ensihenkäyksiään, hulina ja hössötys laantuu hiljalleen eikä maailma loppunutkaan! Helmikuussa 2000 joukko teini-ikäisiä kansanmusiikkientusiasteja sulkeutuu viikonlopuksi Kaustisen Pelimannitaloon – suomalaisen kansanmusiikin sydämeen. Viulut soivat, musiikilliset ajatukset lentelevät, uusia kappaleita opetellaan valtavalla vimmalla, aito intohimo pohjoismaiseen perinnemusiikkiin hehkuu, kuuluu ja näkyy! Äänitetään ensimmäiset demonauhat ja suunnitellaan tulevaa. Ryhmä alkaa kutsua itseään nimellä Frigg. Yhtyeen kokoonpano vakiintuu neljän viulun, kielisoitinten ja kontrabasson yhdistelmäksi. Keväällä 2002 ensimmäinen levy julkaistaan ja Frigg-yhtyeen nimi alkaa nousta pohjoismaisen kansanmusiikkiväen puheenaiheeksi yhä useammin. Pohjola kutistuu äkkiä ja Euroopan kansanmusiikkitapahtumat tulevat yhtyeelle nopeasti tutuiksi. Yhtyeen vauhti kiihtyy ja nälkä kasvaa syödessä, musiikki elää ja ottaa uusia suuntia ja vivahteita: yleisö ihastelee yhtyeen kykyä viedä kuulijat samalla keikalla perisuomalaisen polskan, bluegrassin ja balkanrytmien kautta jopa taidemusiikillisiin sfääreihin; ikään kuin lavalla vierailisi samalla keikalla useita eri kokoonpanoja! Tiukka yhteissoitto ja riemukkaan välitön lavaolemus purevat. Frigg kykenee maalaamaan keikoistaan maisemallisia kokonaisuuksia tarjoten kuulijoilleen irtiottoa maailman harmaudesta. Frigg vierailee BBC:n kutsusta WOMAD-festivaalilla, vierailee Borneon sademetsissä Rainforest World Music Festivalilla, kiertää Japanissa ja Australiassa. Bluegrass-vaikutteita pursuava pohjoismainen folk-iloittelu uppoaa hienosti Pohjois-Amerikassa ja osavaltio toisensa jälkeen saa kokea Frigg-vyöryn vaikutukset. Kirsikkana kakun päällä yhtye kutsutaan esiintymään Telluride Bluegrass Festivalille maailman roots-musiikin valioiden joukkoon. Omien konserttiensa ohessa yhtye toteuttaa useita näyttäviä projekteja yhdessä sinfoniaorkestereiden, kuorojen ja puhallinyhtyeiden kanssa. Uutta musiikkia julkaistaan tasaiseen tahtiin, levyt nousevat toistuvasti esiin fRootsin, Songlinesin, Rhythms.au:n sekä lukuisien muiden maailmanmusiikkiportaalien parhaiden levyjen listauksissa ja ylistävissä levyarvioissa. Kaksi vuosikymmentä, kymmenen levyä, noin tuhat keikkaa kolmessakymmenessä maassa ja kymmeniätuhansia kilometrejä myöhemmin tuo sama intohimo kytee yhä. Jo käsitteeksi muodostuneen viulusoundin ja vastustamattomasti puskevan kielisoitinten helinän sekä kontrabasson sykkeen hypnoottinen yhdistelmä luo edelleen uomiaan kuin hiljalleen lipuva keväinen tunturipuro, jonka alkulähteet ovat tarkalleen tiedossa.

Shortly in English

It’s February 2000. The new millennium is taking its first breaths, the fuss and excitement slowly subsides, and the world did not end after all! A group of teenage folk music enthusiasts spend a weekend shut away in Pelimannitalo, a folk music house in Kaustinen – the heart of Finnish folk music. Violins are played, musical thoughts flying about, new songs learned with gusto. A true passion for traditional Nordic music is audible, visible and aglow! The first demo tapes are recorded, and the future is being planned. This group starts calling itself Frigg. The band’s line-up is established as an ensemble of four violins, string instruments and a double bass. In the spring of 2002, the band’s first album is published, and Frigg is becoming a popular topic of discussion amongst the Nordic folk music circles. As the Nordics become ever smaller, European folk music events quickly become familiar to the band. As the Nordics become ever smaller, European folk music events quickly become familiar to the band. Frigg’s pace only accelerates and a hunger for more grows. Their music is living and taking on new directions and nuances. Audiences are in awe of the band’s ability to transport listeners to traditional Finnish polska, bluegrass and Balkan rhythms and all the way to the dynamics of classical music, as if there were multiple groups performing on stage! The tight ensemble performance and a candid stage presence work. Frigg is able to turn their gigs into a scenic experience, giving their listeners a break from the greyness of the world. Frigg will go on to visit the WOMAD Festival at the invitation of the BBC, visit the Rainforest World Music Festival in the rainforests of Borneo, and tour Japan and Australia. The joyful Nordic folk music laced with Bluegrass is a knockout in North America and one state after the other get their share of Frigg fever. As icing on the cake, Frigg is invited to perform at the Telluride Bluegrass Festival along with the best of the best in Roots music. In addition to their own concerts, the band performs spectacular projects together with symphony orchestras, choirs and brass bands. New music is released at a steady pace, with albums repeatedly appearing in the listings and raving album reviews of fRoots, Songlines, Rhythms.au and numerous other world music portals. And now, after two decades, ten albums, around a thousand gigs in thirty countries and tens of thousands of kilometers travelled, that same passion still burns. The hypnotic combination of that now-famous violin sound, the irresistible forward-pushing strum of string instruments and the pulse from the double bass, all together continue to create new paths. Just like the steady flow of a mountain stream in the springtime, the origins of which are precisely known.

Kokoonpano

Petri Prauda I Alina Järvelä I Esko Järvelä I Tommi Asplund Tero Hyväluoma I Juho Kivivuori I Topi Korhonen

Julkaisut ja teokset

FRIXX (2020) JOULULAULUT (2018) FROST ON FIDDLES (2017) TIMELINE (2014) POLKA V (2012) GRANNEN (2010)

Tekijän tapahtumat