KamuKanta kaikuu: Vilma Jää toivoo voivansa olla monelle ensimmäinen kosketus kansanmusiikkiin

Debyyttisinkkua on kuunneltu yli 100 000 kertaa Spotifyssa, oopperadebyytti sai ylistäviä arvioita kansainvälisessä lehdistössä, Helsingin Sanomat otsikoi ”Uskomaton läpimurto!” kokosivun potrettikuvalla. Kansanmuusikko Vilma Jää on ehtinyt saavuttaa melkoisesti vajaassa vuodessa.

Säveltäjä Kaija Saariahon uusi ooppera Innocence kantaesitettiin kesällä 2021 Ranskan Aix-en-Provencessa ja varta vasten Vilmalle, nuorelle kansanlaulutekniikoiden taitajalle, sävelletty Marketan rooli herätti huomiota koko maailmassa. Yksi kesän esityksistä striimattiin ja on tätä kirjoittaessa edelleen katsottavissa Arte-kanavan kautta. https://www.arte.tv/de/videos/097910-000-A/kaija-saariaho-innocence/
Viime aikoina Vilma Jään fokus on kuitenkin ollut omassa musiikissa. Debyyttisingle Saatanan saalistaja julkaistiin viime syksynä, ja huhtikuussa päivänvalon julkaistiin uusi kappale Syntymistään sureva.

Popilla höystettyä kansanmusiikkia

Yhteistyö tuottaja Mikko Renforsin kanssa alkoi pari vuotta sitten ja heidän yhdessä tekemää musiikkia kuultiin viime toukokuussa Vilman maisterikonsertissa, kunnianhimoisessa tunnin kokonaisuudessa, jossa myös Saatanan saalistaja oli mukana.
– Sillä biisillä meni popmarkkinoilla hyvin, joten toisen sinkun kanssa mentiin vielä enemmän siihen suuntaan. Olenhan jo vuosia sitten asettanut itselleni tavoitteeksi tuoda kansanmusiikki takaisin kansalle. Saatanan saalistaja on runolaulua, Syntymistään sureva -kappaleessakin on runolauluisuutta, vaikka siinä ei pysytä enää rytmillisesti.
Vilma Jää kertoo saaneensa viestejä, joissa biisejä on kutsuttu kansanmusiikilla höystetyksi popiksi, vaikka hän itse näkee asian juuri toisinpäin.
– Minulle se on enemmänkin kansanmusiikkia, jossa on biitti. Syntymistään sureva alkaa pelimanniviululla! Mutta kaikki kuuntelevat tietysti omista lähtökohdistaan.
Syntymistään sureva käsittelee aborttia, ja maisterikonsertin aihepiiri liikkui kostosta raiskaukseen. Raivofeministiksi itseään kutsuva Vilma Jää näkee musiikin myös väylänä edistää itselle tärkeitä asioita.
– On yksi asia missä olen hyvä ja se on musiikki. Sitä kautta voin ehkä tuoda tähän maailmaan jotain hyvää.
– Syntymistään sureva sai kimmokkeen siitä kun näin että jossain taas kiristetään aborttilakeja. Aloin tutkia sitä, miten Suomessa on tehty abortteja ennen kuin se oli laillista. Jossain vaiheessa siitä syntyi sitten biisi.

Soittolistojen kautta lentoon

Vilma Jään oma musiikki on löytänyt tuhansia kuuntelijoita netin kautta, ja hän iloitsee siitä, että on päässyt mukaan useille Spotifyn soittolistoille: New Music Friday Suomi, Uuden suomalaisen musiikin lista, Suomi-indie tänään, hän luettelee.
Hän ajattelee voivansa olla monelle ensimmäinen kosketus kansanmusiikkiin, ja pyrkii itse artistiprofiilista löytyvien soittolistojensa kautta tutustuttamaan uusia ihmisiä kansanmusiikkiin. Toisella on kevyemmän laskeutumisen kansanmusiikkiin tarjoavaa musiikkia ja jos haluaa mennä syvemmälle, löytyy myös Level II -soittolista, johon saattaa jopa ujuttaa arkistonauhoja, hän nauraa.
– Ajattelen sitä, kuinka itse löysin kansanmusiikin ja rakastuin siihen. Kyllä se tapahtui Värttinän ja sellaisten bändien kautta, jotka yhdisti kansanmusiikkiin esimerkiksi rumpuja ja bassolinjoja. Prusikoukkua kuuntelin tosi paljon – sehän on rokkimaista, mutta siinä on viulu ja melodisesti se on tosi monipuolista.

Pitää löytää oma polku

Vaikka Vilma Jää kasvoi hyvin lähellä kansanmusiikin kenttää, hän löysi oman polkunsa vasta pikku hiljaa. Hänen äitinsä Hilu Toivonen-Alastalo on monelle tuttu ja on toiminut muun muassa Europeaden ja Folklandian tuottajana, Tanssiteatteri Tsuumin perustajana, Kaupunkitanssien alullepanijana ja myös Kansanmusiikin ja kansantanssin edistämiskeskuksen puheenjohtajana.
– Lapsena en tavallaan liittänyt itseäni kaikkeen tähän, se oli äidin juttu.
Klassinen viulu ei kuitenkaan tunnut Vilmalle omalta. Hän oli ottanut taukoa soitinopinnostaan, kun 14-vuotiaana innostui Folklandialla näkemästään.
– Näin kaikki kansanmusiikkiviulistit, joita laiva on täynnä, ja tajusin, että he soittavat tuollaista hauskaa – soittimella, jota minulla on ikävä. Sen jälkeen aloitin kansanmusiikkiviuluopinnot aika lailla saman tien.
Vaikka Vilma Jää haluaa tietysti olla kansanmusiikin kentällä oma itsensä eikä äitinsä tytär, heidän yhteistyönsä näkyy etenkin puvustuksessa. Kaikilla ei ole tarvittavaa kokoelmaa perinneasuja, kun tytär haluaa kuvata videon nimeltä ”1000 years of pop music and fashion” (https://www.youtube.com/watch?v=7wTeNT88xe8). Myös molemmilla sinkuilla näkyvät asut kansallispukuelementteineen ovat syntyneet äidin ja tyttären ideoiden perusteella. Syntymistään surevan asun teki lopulta vaatesuunnittelija Krista Virtanen, liivi on kansallispuvusta.
Tällä hetkellä Vilma Jään kalenterissa riittää keikkoja, muun muassa Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla. Omaa musiikkia työstetään lisää, toiveena on jossain vaiheessa saada levy-yhtiö mukaan. Myös tutkimusprojekti karjankutsuista jatkuu hitaasti mutta varmasti, tavoitteena nuottijulkaisu.
– Aivot eivät pysty tekemään kaikkea samaan aikaan, nyt on ollut luovan musiikin tekemisen vuoro. Yritän myös olla suunnittelematta kaikkea liikaa – koko sen ajan kun olen ollut Innocencessa mukana, reilut neljä vuotta, kalenteri on ollut tosi tarkasti tiedossa pitkälle tulevaisuuteen.
Syksyllä Kaija Saariahon Innocence esitetään Suomen Kansallisoopperassa, ja tulevina vuosina myös Lontoossa, Amsterdamissa ja San Franciscossa. Oman musiikin kanssa Vilma Jää etenee rauhallisesti päivä kerrallaan.

Tove Djupsjöbacka

Artikkelin pääkuva © Mikko Malmivaara

Tämä artikkeli on osa Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskuksen (KEK) KamuKanta kaikuu! -juttusarjaa.

Kort på Svenska

Vilma Jää hoppas kunna utgöra en första kontakt till folkmusiken

Hennes debutsingel har spelats över 100 000 gånger på Spotify, operadebuten prisats i internationell media. Folkmusikern Vilma Jää har hunnit med mycket på ett knappt år.

Tonsättaren Kaija Saariahos nya opera Innocence uruppfördes sommaren 2021 i Aix-en-Provence, Frankrike, och Marketas roll, komponerad enkom för Vilma och de folksångstekniker hon behärskar, väckte uppmärksamhet i hela världen. En av föreställningarna strömmades och finns ännu till påseende via Arte-kanalen https://www.arte.tv/de/videos/097910-000-A/kaija-saariaho-innocence/
På sistone har Vilma Jää framför allt fokuserat på sin egen musik. Debutsingeln Saatanan saalistaja släpptes i höstas och i april kom hennes andra egna låt Syntymistään sureva.

Syntymistään sureva: https://www.youtube.com/watch?v=nG0E4EKBaZk

Popkryddad folkmusik

Bägge låtarna är skrivna med producenten Mikko Renfors, som också medverkade vid Vilmas ambitiösa magisterkonsert i maj i fjol, där också Saatanan saalistaja ingick.
– Den låten fungerade så bra på popmarknaden att vi gick ännu mer åt det hållet med nästa låt. I åratal har jag haft som mål att föra folkmusiken tillbaka till folket.
Vilma Jää berättar att hon fått meddelanden där låtarna kallas folkmusikkryddad pop, även om hon själv ser saken precis tvärtom.
– För mig är det folkmusik med beats. Syntymistään sureva inleds ju med spelmansfiol! Men alla lyssnar förstås från sitt eget utgångsläge.
Magisterkonserten berörde tuff tematik med allt från hämnd till våldtäkt, medan Syntymistään sureva handlar om abort. Som övertygad feminist ser Vilma Jää musiken som en kanal att främja saker hon anser är viktiga. Då hon läste om abortlagar som skärps ute i världen läste hon på om hur man gjort aborter i Finland innan det blev lagligt. Och så småningom blev det en låt.
Vilma Jääs musik har fått plats på flera Spotify-spellistor och själv använder hon sig via sin artistprofil också av spellistor för att locka folk att bekanta sig med folkmusik.

Vilma Jää Spotify: https://open.spotify.com/artist/6xWp5eQ67HQ2Zv7DlAwUaL?si=YdKOA-O4QIasO512vDKeSw

Finn din egen väg

Folkmusikfältet har funnits i närheten under Vilma Jääs uppväxt, men hon hittade sin egen väg så småningom. Hennes mamma Hilu Toivonen-Alastalo är en bekant aktör speciellt inom folkdansfältet, men Vilma hittade folkmusiken på allvar först i tonåren, då klassiskt violinspel hade börjat smaka trä. På folkmusikfältet föredrar hon förstås att vara sig själv och inte sin mors dotter, men deras samarbete syns speciellt i fråga om dräkter. Alla har kanske inte en omfattande samling olika traditionella kostymer att välja mellan, då dottern vill filma en video vid namn ”1000 years of pop music and fashion” ( https://www.youtube.com/watch?v=7wTeNT88xe8 ).
För tillfället är Vilma Jää fullt sysselsatt med uppträdanden och sin egen musik. Ett forskningsprojekt kring lockrop väntar också. Kaija Saariahos Innocence framförs vid Finlands Nationalopera i höst och under kommande år uppförs den i London, Amsterdam och San Francisco.

Tove Djupsjöbacka
Huvudbild av artikeln © Mikko Malmivaara
Den här artikeln är en del av Centralen för främjande av Folkmusik och Folkdans r.f. (CEFF) KamuKanta kaikuu! artikelserie.